ღონისძიებები

Saturday, June 8, 2019

როგორ შევაყვარე მოსწავლეებს სასვენი ნიშნები 26 ნოემბერი, 2018 რუსუდან ნადარეიშვილი

ამ სტატიის წერა რომ დავიწყე, თენგიზ ჩანტლაძის ცნობილი სკეტჩი გამახსენდა, პერსონაჟს ხახვისა და ლეღვის მყნობის საფუძველზე ექსპერიმენტული ჯიშის ხილი რომ გამოჰყავდა. რატომაც არა! არის ამაში რაღაც კრეატიული და შემოქმედებითი! (ეს ისე, ხუმრობით!)
მინდა, ჩემი მოსწავლეების ნაშრომები გაგაცნოთ და მერე აგიხსნათ, რატომ დავავალე მათ ამ თემაზე ესეების შექმნა.

  • სამწერტილი
სამწერტილი… ეს იქნება დღევანდელი ესეის სათაური თქვა მასწავლებელმამე კი თავზარი დამეცა:
 – რა დავწერო?! როგორ დავწერო?! რა შეიძლება ვიგულისხმო?.!.. მეცინება ჩემთვისხან თითქოს მუზამომივამაგრამ ვერაფერს ვწერ
მოდიმოკლედ ვიტყვისამწერტილი ზოგისთვის სამი წერტილიაზოგისთვის კი – მთელი აზრიზოგიერთიადამიანის ცხოვრება ჰგავს სამწერტილსრადგან არის დაუსრულებელიზოგიერთის კი – დასრულებულიანუწერტილდასმულიწერტილი წარსულიასამწერტილი კი მომავალიჩემი მომავალი.
  • სამწერტილი
მე ვინ ვარ?! სასვენი ნიშანიჩემზე ამბობენგანსაკუთრებულიაოდიდი არაფერიროგორც ყველა სასვენინიშანიისეთივე ვარ მეცდაუსრულებელ წინადადებასთან მსვამენმაგრამ მაინც დასრულებული აზრიგამოდისმოსწავლე თემაში რომ გამომიყენებსასე აღმნიშნავს  და ამის გამო მასწავლებელი აქებსარვიცი, რატომ! ალბათიმიტომ, რომ განსხვავებულად   ამბობს სათქმელსხანდახანთუ წინადადების შინაარსიმოითხოვსჩემ წინ ძახილის ან კითხვით ნიშანსაც სვამენაი, მაშინ უნდა ნახოთ, როგორი გრძნობებისგამოხატვა შემიძლია

  • სამწერტილი
    ერთიორისამი დავსვი ეს შავიპაწია ძმები და ამით დავასრულე წერამა ხშირად ვიყენებარგიცდიათ ამ ძმების საშუალებითამ პაწია წერტილებით შეწყვეტილი აზრის გაგრძელებაეს სამიწერტილი სადაც არისისეა აზრი დამალულიისე არის ჩაქსოვილირომ უნდა გაანგრიოგაარღვიო დაამოიღო მნიშვნელოვანი ამბავი თუ აზრებიეს სამი წერტილი ოჯახიააი ისეთიროგორიც ყველაადამიანს აქვსპირველი დედაამეორე – მამა, და მესამე – შვილიერთ ოჯახად შეკრული სამი წერტილი“.
  • რისხვითი სახელი
    “- 1-ლიმე-2, მე-3… – ითვლის ხალხი.– და რა ხდება?! 
    – რა დარაღაც კარგი ამბავია
    – მაინც რა?! 
    – ცნობილი მუსიკოსის კონცერტიაზოგი ამბობსთქვენი ადგილი 1-ლი რიგის მე-15 სკამიათქვენი კი  21- რიგის 25- და 26-ყველა გაიძახისაბაროდის დაიწყება კონცერტიუკვე ხომ 4 საათიაო
    გვეყო ახლა ამაზე საუბარიალბათ მიხვდითრამდენად საჭირო მეტყველების ნაწილი ვარ მერიცხვითისახელიროდესაც ადამიანები მახსენებენზოგს სწყინსზოგს – უხარიამაგალითადწყინთ, როდესაციგებენ, რომ ორი ადამიანი გარდაიცვალა ავტოკატასტროფაშიუხარიათ მაშინროდესაც ამბობენ: 1000 ლარი ავიღემაგრამ მაინც ვწუხვართრადგანაც ამ ფულის უმეტესობას ვიხდით სხვადასხვა ვალებში დაგვრჩება მხოლოდ 10 ლარიზოგჯერ ისიც არამე რომ არ ვყოფილიყავიიქნებოდა ქაოსიადამიანებიერთმანეთს ვერ შეატყობინებდნენრომელი საათივერ გავაგებინებდით ხალხს საქართველოსისტორიასიმასთუ რომელი მოვლენა რომელ წელს მოხდააღრც წლები არ იარსებებდააღარც –საუკუნეებიარც – დრო და არც ჩვენ ვიქნებოდით მე-6 კლასშიასეთია ჩემი ცხოვრება და კარგიარომვარსებობ“.
  • წერტილი
    გათენდამზე ამოვიდათითქოს ზღვის პირას იჯდა ვიღაცათითქოს კი არაეს მე ვიყვივიღაცფანჯრიდან მიცქერდაროგორ ვიჯექი და ვწერდიდიდი დრო გავიდაიმ ქალმა ისევ გადმოიხედამეთითქოს რაღაც ვიგრძენი და უკან მივიხედე შეშფოთებულმაის ქალი ისევ იყურებოდავიფიქრეალბათცნობისმოყვარობამ სძლიამეთქიმივბუნდიჩავრგე თავი რვეულში და განვაგძე წერაისევ დიდი დროგავიდამე მაინც იქ ვიჯექიეს ზღვის ტალღები მაძლევდნენ მუზას წერისთვისხმა მომესმა: “წამოდი,წამომყევი! ჰემიდი!” ავდექი და გავყევი ამ ხმასშევედი წყალშიწყალმა უფრო და უფრო შემიტყუაჩავყვინთევერ ვმოძრაობდიკინაღამ დავიხრჩუცებ გამოჩნდა რაღაც შავი ბურთიმე წერტილიმქვიაოჩავჭიდე ხელი და გადამარჩინაისევ ზღვის ნაპირას დავჯექი და წერა განვაგრძეგავიფიქრეარაკარგ დროს მოვიდა ეს წერტილიმეთქინაპიროს გავუყევიგამოვბრუნდი უკანახლა იმ ქალისნაცვლად წერტილი მიყურებდაღიმილით მომაძახაკარია, თუ მიხვდი ჩემს გამოყენებას!
  • წერტილ-მძიმე
    “- გამარჯობარა გქვია
    – მძიმე
    – მძიმე?! რატომმძიმე ტვირთს ატარებ? (სიცილი)– და შენ რა გქვია ? 
    – ძახილის ნიშანი
    – რა კარგი სახელიაალბათ კარგი მნიშვნელობა აქვს
    – კიხან მხიარული ვარხან – მოწყენილი,ზოგჯერ კი – ბოროტი
    აუარ მჯერა
    ამ სიტყვების გაგონებაზე მძიმე ძახილის ნიშანზე უნდა გაბრაზებულიყომაგრამ რატომღაც შეეშინდა მისისიმაღლის და ჯავრი პატარა წერტილზე იყარა:
    – ოხშენ, შავო წერტილოპატარა ხარშენ უჩემოდ ვერც კი იარსებებსულ ჩემს შემდეგ ხარმე ვარპირველიაბაგადახედესად ხარ შენ და სად – მე.
    წერტილმა ამოყო თავი ფურცლიდანდახედა და თქვაის მართალიაგულდაწყვეტილი წავიდამაგრამმძიმე მივიდა მასთან და ჩაეხუტა, სიცილით უთხრა:
    – გეხუმრებოდიშს გიხდი
    ………….
ჯერ იყო მძიმეშემდეგ – წერტილიხოლო ჩახუტების შედეგად გაჩნდა წერტილმძიმე“.

  • წერტილი წკაპ! – დაისვა წერტილი.წკაპ! – გაფუჭდა კალამი და ჩემნაირი ლამაზი დედოფალი დააბინძურაწერტილს კი არაუკვე რაღაცგველს ვგავარ.ფხრიწ! – დაიხა ფურცელი.დაიწყო წერა თავიდან ბავშვმა.წკაპ! – დასვა წერტილი.უკვე ძალიან ლამაზი ვარწერტილი გამოუსადეგარი არაახომ საჭირო ვარსხვებივით ხომ არ ვარმეყოველთვის ვარსებობდი და ვარსებობ, არ გადავშენებულვარ დინოზავრებივითერთხელ მშვენიერი ბიჭიდავინახემწერალი იყოვუყურებდირა კარგ ნაწარმოებებს წერდაამ ადამიანის სახელს არ ვიტყვირადგან სხვებს ეწყინება (ყველა არსებამ უნდა იზრუნოს სხვაზე.). ერთი საუკეთესო მეგობარი მყავსკითხვითი ნიშანიმას ისეთი კილო აქვს!.. ძახილის ნიშანიც ჩემი მეგობარიაკითხვითძახილისაცწერტილმძიმეცორწერტილიცა და სამწერტილიცოტა ტირე დგას განცალკევებით.მე დავიბადე დედამიწაზეგავიზარდე ფურცლებზეთავიდან, I კლასშირომ იცოდეთუფრო დიდი ვიყავირადგანაც პატარა ბავშვებს არ შეეძლოთ, გაეკეთბინათ პატარა წერტილიშემდეგ და შემდეგ ხანებში კი… თქვენც მიხვდებით.წარმოვიდგინოთარ არის წერტილიანუ ხალხი არ იქნებოდა განათლებულირადგანაც არდამთავრდებოდა აზრები წიგნებში და ვერაფერს გაიგებდნენ.დავასრულოთ ახლა და დავსვათ წერტილი“.


  • კითხვით-ძახილის ნიშანი
ძველ დროშიროცა ხალხმა სასვენი ნიშნების წერა არ იცოდაიყო ერთი გამომგნებელისახელადბაინშტაინისწორედ მან შექმნა სასვენი ნიშნები და აუხსნა ყველასსად და როგორ გამოეყენებინათხალხსმოეწონააზრს უფრო გასაგებად გადმოსცემდნენ.სასვენ ნიშნებსაც მოსწონდათ თავიანთი საქმეოღონდ მეცნიერმა კითხვითი და ძახილის ნიშნები ცალკცალკე რომ დაწერაისინი ახმაურდნენგაბრაზდნენრატომ ერთად არ დაგვსვესომაგრამ ეს ნიშანი ხომ ჯერარ გამოუგონიათ?! რას ბრაზობ?! (აისწორედ ასეთ წინადადებაშია საჭირო ორივე ნიშანი ერთად).
– შენ ჩემ გვერდით გადმოხტი! – დაუძახა კითხვითმა ძახილის ნიშანსისიც ახტა და მის გვერდით დახტამიხვდა ბაინშტაინირომ კითხვითი და ძახილის ნიშნების მერე კითხვითძახილის ნიშანიც უნდა მოეგონებინა“.

  • კითხვითი ნიშანი
    ეჰმასწავლებელმა უკვე მოგვაწყინა თავი სასვენი ნიშნებითნეტა ახლა რას მოგვცემსკითხვითინიშანიოოეს რაღაც საინტერესოაგააჩნიარას დავწერთრომელ სტილს ავირჩევთ დარაც მთავარიაროგორ მოვაწონებთ თავს მასწავლებელს . 
    – თემის წერა უკვე დაიწყეთ? – გვკითხა მასწავლებელმა.(ნეტა ის კითხვითი ინტონაცია რატომ გამოხატა)
– დავიწყეთაბა რაჩემთვის მალევე გასაგები გახდარა უნდა დამეწერა.დღესროცა სახლიდან გამოვედიდედას ვკითხე: გარეთ როგორი ამინდია?– კარგიო! – მიპასუხა.გზაში შემხვდნენ ბავშვები.– დღეს ნეტა რუსულში რთული წერა იქნება?უიდღევანდელ თემაში ბევრი კითხვითი ნიშანი გამოვიყენეალბათიმიტომ რომ ზუსტად დღევანდელი თემაამ ნიშანს ეხება“.
მიზეზების კვლევამ შემდეგ საკითხებზე დამაფიქრა:
  1. რამდენად სწორად მაქვს შერჩეული მეთოდები წერის სწავლებისთვის?
  2. რამდენად ვითვალისწინებ მოსწავლეთა მზაობასა და მათ შესაძლებლობებს წერის უნარ-ჩვევების განვითარებისათვის?
  3. რამდენად ვითვალისწინებ მოსწავლეთა აზრს სასწავლო პროცესის დაგეგმვისას?
ვფიქრობ, ეფექტურ სასწავლო საშუალებათა გამოყენებამ, მოსწავლე-მასწავლებელს შორის კონსტრუქციული ურთიერთობის ჩამოყალიბებამ, უკუკავშირის ხარისხის ამაღლებამ, გართობით სწავლებამ შედეგი გამოიღო:
მოსწავლეებს გაუღვივდათ შემეცნებითი ინტერესი, აუმაღლდათ მოტივაცია, შეძლეს გრამატიკული მოვლენების ახსნა, გრამატიკული ცნებების გააზრება, რამაც ხელი შეუწყო და დააჩქარა მართლწერის უნარების შეძენა-განვითარება; განუვითარდათ ინდივიდუალური შემოქმედებითი უნარები, დაეუფლნენ აზრებისა და დამოკიდებულებების გამოხატვის ენობრივ-სტილისტურ საშუალებებს, “შავი” ხელნაწერის გასწორება-რედაქტირების, აზრის წერილობით ჩამოყალიბების უნარ-ჩვევებს, მართლწერისა და პუნქტუაციის სავალდებულო ნორმებს.




















No comments:

Post a Comment